Grupa I
Nauczycielkami w tej grupie są: Paulina Mokrosińska i Katarzyna Mikołajczyk - dyrektor
Grupa liczy: 25 dzieci
Godziny pracy oddziału: 08:00 - 15:00
kontakt: grupaI30@zpm4.elodz.edu.pl
Normy rozwojowe dziecka 3 letniego:
1. Motoryka duża:
- wskakuje obunóż na stopień,
- przeskakuje z rozbiegu przez przeszkodę,
- stoi kilka minut z zamkniętymi oczami,
- schodzi po schodach, trzymając się poręczy,
- potrafi przejść trzy metry na palcach,
- stoi chwilę na jednej nodze,
- omija przeszkody, nawet gdy biegnie,
- bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw,
- kopie i rzuca piłkę,
- uczy się jeździć na 3 kołowym rowerku
2. Motoryka mała:
- rysuje okrągłe formy: koła słoneczka,
- przelewa wodę z kubeczka do kubeczka nie rozlewając jej,
- składa kartkę na pół,
- nawleka duże koraliki na sznurek,
- układa proste puzzle,
- próbuje bawić się nożyczkami,
- rysuje kwadrat po demonstracji
3. Rozwój poznawczy:
- wypowiada krótkie zdania i prowadzi krótką rozmowę,
- czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonalnych chwilach),
- większość tego, co mówi jest zrozumiała,
- powtarza proste wierszyki i piosenki,
- wie jak się nazywa i ile ma lat,
-chętnie słucha bajek coraz lepiej zapamiętuje ich szczegóły,
- zna podstawowe kolory ,
- liczy do 3,
- dokonuje prostych wyborów w oparciu o przewidywane konsekwencje,
-rozwiązuje proste problemy,
- świat rzeczywisty miesza mu się jeszcze z wyobrażonym, czego nie należy mylić z kłamstwem,
- na bogatą wyobraźnię, może tworzyć na przykład, niewidocznych przyjaciół,
- rozróżnia, że coś jest takie same lub inne,
- zna imię swojego przyjaciela,
- rozróżnia pojęcie teraźniejszości i przyszłości
5. Rozwój społeczno- emocjonalny:
- trzylatek jest przeważnie pogodny i zrównoważony,
-potrafi bawić się cierpliwie,
-bawi się z innymi dziećmi, dzieli się, zawiera przyjaźnie, jest nastawiony na współpracę,
- słucha i wykonuje polecenia,
- lubi słuchać historii na swój temat,
- do dorosłych odnosi się przyjaźnie,
- okazuje miłość bliskim,
- upewnia się, czy jest kochany przez rodziców,
- lubi zabawy w dom, rodzinę,
- rozróżnia płcie, interesuje się różnicami płciowymi,
-czasami adoruje jednego z rodziców - zwykle płci przeciwnej,
- boi się ciemności, samotności,
- potrafi opowiedzieć o problemie
6. Samodzielność:
- śpi we własnym łóżku,
- sam je kanapki,
-używa widelca i łyżki,
-nalewa sobie napój z butelki lub dzbanka i pije z kubka,
- myje i wyciera ręce,
- myje zęby,
- korzysta z toalety,
- może potrzebować pomocy przy podcieraniu,
- ubiera się i rozbiera, choć nadal potrzebuje pomocy przy guzikach i zamkach błyskawicznych.
Opracowała Mariola Kijak Tempska na podstawie : 1. PSYCHOLOGIA DZIECKA, Vasta R.,Haith M.M, Miller S.A 2. ROZWÓJ DZIECKA, E.B Hurlock 3. PSYCHOLOGIA DZIECKA H.R. Schaffer 4.