Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Grupa II

Nauczycielkami w tej grupie są: Magdalena Kacprzyk i Joanna Bednarczyk

Grupa liczy: 24 dzieci

Godziny pracy oddziału: 6:00 - 16:00

kontakt: grupaII30@zpm4.elodz.edu.pl


Normy rozwojowe dziecka czteroletniego:

1. Motoryka duża:
- bez pomocy schodzi ze schodów (stawiając nogi naprzemiennie),
- wspina się na drabinki
- przeskakuje obunóż przez poduszkę,
- idzie po linii (3 metry),
- przenosi wodę w kubku nie rozlewając jej,
- odbija przez chwilę balonik, w taki sposób by nie spadł na podłogę,
- sprawnie jeździ na trzykołowym rowerku,
- skacze z tapczanu,
- podskakuje obunóż,
- podskakuje jeden raz na jednej nodze i stoi na niej 2 sekundy,
- chodzi poruszając rękoma: lewa noga, prawa ręka i odwrotnie,

2. Motoryka mała:
-prawidłowo trzyma ołówek,
- rysuje kwadraty, domki,
- buduje wieżę z ośmiu klocków,
- rozwija cukierek z papierka,
- otwiera pudełko po zapałkach,
- sam odpina i zapina guziki,
- przecina 1,5 cm pasek papieru,
- łączy punkty linią prostą,
- lepi kulkę lub węża z plasteliny,
- odkręca słoik,
- otwiera drzwi,
- zapina i odpina guziki

3. Rozwój poznawczy:
- potrafi grupować przedmioty według barwy, kształtu oraz obu tych cech,
- myślenie ma charakter konkretno– wyobrażeniowy, jest subiektywne i impulsywne, zależy od bodźców emocjonalnych, a sądy dziecka są pochopne, naiwne i często błędne,
- nie ma jeszcze wykształconej zdolności rozumowania przyczynowo- skutkowego,
- fantazjuje, nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji,
- rozróżnia gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem,
- liczy do 4,
- może pisać pierwsze litery i na przykład swoje imię,
- zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem drugie śniadanie, obiad itp.,
- pyta, co oznaczają różne słowa i zadaje mnóstwo pytań,
- chętnie słucha długich historii,
- rozumie niektóre przeciwieństwa na przykład mały/duży,
- zna około 8 kolorów,
- potrafi się bawić 10 – 15 minut,
- zna różne piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki,
- pamięta dużo imion, nazw,

4. Rozwój społeczno– emocjonalny:
- już u 3,5 latka obserwuje się zachwianie równowagi: gorzej sypia, jest lękliwy i niespokojny,
- w stosunku do dorosłych nadmiernie wymagający, żąda wyłączności uczuć,
- źle znosi rozłąkę z rodzicami,
- trudno mu się dzielić, ustępować,
- intensywnie przeżywa zazdrość – stan ten może trwać aż do 5 roku życia,
- może być lękliwy i niespokojny,
- bywa buntowniczy, hałaśliwy i agresywny
- opanowanie mowy pozwala na zróżnicowanie reakcji agresywnych – kłótnie, wyzwiska, groźby,
- obserwuje się też przejawy agresji fizycznej,
- te negatywne stany emocjonalne przeplatają się z wybuchami czułości i zazdrości,
- mogą pojawić się objawy napięcia w postaci jąkania się, obgryzania paznokci, lęków nocnych, moczenia się, nadmiernej płaczliwości,

5. Samodzielność:
- samodzielnie korzysta z toalety,
- w czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia),
- ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz.

Opracowała Mariola Kijak Tempska na podstawie : 1. PSYCHOLOGIA DZIECKA, Vasta R.,Haith M.M, Miller S.A 2. ROZWÓJ DZIECKA, E.B Hurlock 3. PSYCHOLOGIA DZIECKA H.R. Schaffer 4.