Grupa II
Nauczycielkami w tej grupie są: Anna Krzyżanowska, Barbara Makowska
Grupa liczy: 25 dzieci
Godziny pracy oddziału: 06:00 - 16:00
kontakt: grupaII30@zpm4.elodz.edu.pl
Normy rozwojowe dziecka czteroletniego:
1. Motoryka duża:
- bez pomocy schodzi ze schodów (stawiając nogi naprzemiennie),
- wspina się na drabinki
- przeskakuje obunóż przez poduszkę,
- idzie po linii (3 metry),
- przenosi wodę w kubku nie rozlewając jej,
- odbija przez chwilę balonik, w taki sposób by nie spadł na podłogę,
- sprawnie jeździ na trzykołowym rowerku,
- skacze z tapczanu,
- podskakuje obunóż,
- podskakuje jeden raz na jednej nodze i stoi na niej 2 sekundy,
- chodzi poruszając rękoma: lewa noga, prawa ręka i odwrotnie,
2. Motoryka mała:
-prawidłowo trzyma ołówek,
- rysuje kwadraty, domki,
- buduje wieżę z ośmiu klocków,
- rozwija cukierek z papierka,
- otwiera pudełko po zapałkach,
- sam odpina i zapina guziki,
- przecina 1,5 cm pasek papieru,
- łączy punkty linią prostą,
- lepi kulkę lub węża z plasteliny,
- odkręca słoik,
- otwiera drzwi,
- zapina i odpina guziki
3. Rozwój poznawczy:
- potrafi grupować przedmioty według barwy, kształtu oraz obu tych cech,
- myślenie ma charakter konkretno– wyobrażeniowy, jest subiektywne i impulsywne, zależy od bodźców emocjonalnych, a sądy dziecka są pochopne, naiwne i często błędne,
- nie ma jeszcze wykształconej zdolności rozumowania przyczynowo- skutkowego,
- fantazjuje, nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji,
- rozróżnia gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem,
- liczy do 4,
- może pisać pierwsze litery i na przykład swoje imię,
- zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem drugie śniadanie, obiad itp.,
- pyta, co oznaczają różne słowa i zadaje mnóstwo pytań,
- chętnie słucha długich historii,
- rozumie niektóre przeciwieństwa na przykład mały/duży,
- zna około 8 kolorów,
- potrafi się bawić 10 – 15 minut,
- zna różne piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki,
- pamięta dużo imion, nazw,
4. Rozwój społeczno– emocjonalny:
- już u 3,5 latka obserwuje się zachwianie równowagi: gorzej sypia, jest lękliwy i niespokojny,
- w stosunku do dorosłych nadmiernie wymagający, żąda wyłączności uczuć,
- źle znosi rozłąkę z rodzicami,
- trudno mu się dzielić, ustępować,
- intensywnie przeżywa zazdrość – stan ten może trwać aż do 5 roku życia,
- może być lękliwy i niespokojny,
- bywa buntowniczy, hałaśliwy i agresywny
- opanowanie mowy pozwala na zróżnicowanie reakcji agresywnych – kłótnie, wyzwiska, groźby,
- obserwuje się też przejawy agresji fizycznej,
- te negatywne stany emocjonalne przeplatają się z wybuchami czułości i zazdrości,
- mogą pojawić się objawy napięcia w postaci jąkania się, obgryzania paznokci, lęków nocnych, moczenia się, nadmiernej płaczliwości,
5. Samodzielność:
- samodzielnie korzysta z toalety,
- w czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia),
- ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz.
Opracowała Mariola Kijak Tempska na podstawie : 1. PSYCHOLOGIA DZIECKA, Vasta R.,Haith M.M, Miller S.A 2. ROZWÓJ DZIECKA, E.B Hurlock 3. PSYCHOLOGIA DZIECKA H.R. Schaffer 4.