Grupa III
Nauczycielkami w tej grupie są: Magdalena Kacprzyk, Joanna Bednarczyk
Grupa liczy: 25 dzieci
Godziny pracy oddziału: 08:00 - 18:00
kontakt: grupaIII30@zpm4.elodz.edu.pl
Normy rozwojowe dla dziecka 5 letniego:
1. Motoryka duża:
- skacze z miejsca na odległość pół metra,
- skacze w prawo i w lewo wzdłuż linii,
- wstaje i siada, trzymając nad głową piłkę,
- podskakuje na jednej nodze,
- jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem już na 2 kołowym,
- skacze na skakance,
- próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne,
- skacze na jednej nodze lub drugiej nodze naprzemiennie
2. Motoryka mała:
- rysuje krzyż,
- umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii,
- koloruje obrazki nie wychodząc za linię,
- potrafi posmarować chleb masłem,
- układa literkę „z” z zapałek,
- nawleka nitkę na igłę z dużym uchem,
- wrzuca 10 koralików do buteleczki,
3. Rozwój poznawczy:
- rozróżnia prawą i lewą stronę,
- pisze kilka liter,
- rysuje postać człowieka,
- zaczyna się kształtować uwaga dowolna: potrafią uważnie słuchać nauczycielki, spokojnie zachowuje się na przedstawieniu, nawet gdy zna jego treść i nie jest specjalnie zainteresowany,
- powstają zalążki myślenia abstrakcyjnego, słowno- pojęciowego oderwanego od działania i opartego na wewnętrznych procesach umysłowych,
- interesuje się światem zewnętrznym, nadal zadaje dużo pytań,
- samodzielnie wymyśla zabawy,
- bawi się w zabawy tematyczne, na przykład w sklep, wyścigi, teatr,
- w zabawie używa przedmiotów w sposób symboliczny
4. Rozwój społeczno – emocjonalny:
- zachowanie 5 latka staje się bardziej stonowane,
- stosunki z dorosłymi układają się znacznie lepiej,
- ogólne przystosowanie społeczne jest dobre,
- łatwiej dzieli się z innymi i godzi się z potrzebami innych osób,
- okazuje przyjacielskość i wspaniałomyślność,
- potrafi dość dobrze panować nad emocjami, jest bardziej zrównoważony,
- z determinacją dąży do tego, aby być najlepszym, zależy mu na uznaniu dorosłych, chce być pomocny w domu,
- z wytrwałością ćwiczy nowe umiejętności,
- demonstruje pewność siebie, bywa zarozumiałe, lubi się popisywać,
- chętnie bawi się z dziećmi, bywa nieśmiałe,
- zaczyna się wstydzić „nie patrzcie, kiedy się rozbieram”,
- pokazuje uczucia,
- stara się zrealizować cel, który sobie postanowił, na przykład zbudowanie wieży z klocków,
- zadaje pytania n temat śmierci,
- dba o swoich przyjaciół,
- czasem krytykuje lub zawstydza inne dzieci,
- rozumie dowcipy, lubi zabawiać dorosłych,
- w wieku 5,5 lat mogą się już pojawiać symptomy kolejnego kryzysu, charakterystyczne dla 6 – latków
5. Samodzielność:
- potrafi się samodzielnie umyć, brać, zjeść i skorzystać z toalety,
- używa sztućców, kroi nożem,
- wiąże buty.
Opracowała Mariola Kijak Tempska na podstawie : 1. PSYCHOLOGIA DZIECKA, Vasta R.,Haith M.M, Miller S.A 2. ROZWÓJ DZIECKA, E.B Hurlock 3. PSYCHOLOGIA DZIECKA H.R. Schaffer 4.