Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Grupa IV

Nauczycielkami w tej grupie są: Katarzyna Durka i Katarzyna Modrak.

Grupa liczy: 25 dzieci

Godziny pracy oddziału: 8:00 - 16:30

kontakt: grupaIV30@zpm4.elodz.edu.pl


Normy rozwojowe dziecka czteroletniego:

 

1. Motoryka duża:
- bez pomocy schodzi ze schodów (stawiając nogi naprzemiennie),
- wspina się na drabinki
- przeskakuje obunóż przez poduszkę,
- idzie po linii (3 metry),
- przenosi wodę w kubku nie rozlewając jej,
- odbija przez chwilę balonik, w taki sposób by nie spadł na podłogę,
- sprawnie jeździ na trzykołowym rowerku,
- skacze z tapczanu,
- podskakuje obunóż,
- podskakuje jeden raz na jednej nodze i stoi na niej 2 sekundy,
- chodzi poruszając rękoma: lewa noga, prawa ręka i odwrotnie,

2. Motoryka mała:
-prawidłowo trzyma ołówek,
- rysuje kwadraty, domki,
- buduje wieżę z ośmiu klocków,
- rozwija cukierek z papierka,
- otwiera pudełko po zapałkach,
- sam odpina i zapina guziki,
- przecina 1,5 cm pasek papieru,
- łączy punkty linią prostą,
- lepi kulkę lub węża z plasteliny,
- odkręca słoik,
- otwiera drzwi,
- zapina i odpina guziki

3. Rozwój poznawczy:
- potrafi grupować przedmioty według barwy, kształtu oraz obu tych cech,
- myślenie ma charakter konkretno– wyobrażeniowy, jest subiektywne i impulsywne, zależy od bodźców emocjonalnych, a sądy dziecka są pochopne, naiwne i często błędne,
- nie ma jeszcze wykształconej zdolności rozumowania przyczynowo- skutkowego,
- fantazjuje, nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji,
- rozróżnia gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem,
- liczy do 4,
- może pisać pierwsze litery i na przykład swoje imię,
- zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem drugie śniadanie, obiad itp.,
- pyta, co oznaczają różne słowa i zadaje mnóstwo pytań,
- chętnie słucha długich historii,
- rozumie niektóre przeciwieństwa na przykład mały/duży,
- zna około 8 kolorów,
- potrafi się bawić 10 – 15 minut,
- zna różne piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki,
- pamięta dużo imion, nazw,

4. Rozwój społeczno– emocjonalny:
- już u 3,5 latka obserwuje się zachwianie równowagi: gorzej sypia, jest lękliwy i niespokojny,
- w stosunku do dorosłych nadmiernie wymagający, żąda wyłączności uczuć,
- źle znosi rozłąkę z rodzicami,
- trudno mu się dzielić, ustępować,
- intensywnie przeżywa zazdrość – stan ten może trwać aż do 5 roku życia,
- może być lękliwy i niespokojny,
- bywa buntowniczy, hałaśliwy i agresywny
- opanowanie mowy pozwala na zróżnicowanie reakcji agresywnych – kłótnie, wyzwiska, groźby,
- obserwuje się też przejawy agresji fizycznej,
- te negatywne stany emocjonalne przeplatają się z wybuchami czułości i zazdrości,
- mogą pojawić się objawy napięcia w postaci jąkania się, obgryzania paznokci, lęków nocnych, moczenia się, nadmiernej płaczliwości,

5. Samodzielność:
- samodzielnie korzysta z toalety,
- w czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia),
- ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz.

Normy rozwojowe dla dziecka 5 letniego:

1. Motoryka duża:
- skacze z miejsca na odległość pół metra,
- skacze w prawo i w lewo wzdłuż linii,
- wstaje i siada, trzymając nad głową piłkę,
- podskakuje na jednej nodze,
- jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem już na 2 kołowym,
- skacze na skakance,
- próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne,
- skacze na jednej nodze lub drugiej nodze naprzemiennie

2. Motoryka mała:
- rysuje krzyż,
- umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii,
- koloruje obrazki nie wychodząc za linię,
- potrafi posmarować chleb masłem,
- układa literkę „z” z zapałek,
- nawleka nitkę na igłę z dużym uchem,
- wrzuca 10 koralików do buteleczki,

3. Rozwój poznawczy:
- rozróżnia prawą i lewą stronę,
- pisze kilka liter,
- rysuje postać człowieka,
- zaczyna się kształtować uwaga dowolna: potrafią uważnie słuchać nauczycielki, spokojnie zachowuje się na przedstawieniu, nawet gdy zna jego treść i nie jest specjalnie zainteresowany,
- powstają zalążki myślenia abstrakcyjnego, słowno- pojęciowego oderwanego od działania i opartego na wewnętrznych procesach umysłowych,
- interesuje się światem zewnętrznym, nadal zadaje dużo pytań,
- samodzielnie wymyśla zabawy,
- bawi się w zabawy tematyczne, na przykład w sklep, wyścigi, teatr,
- w zabawie używa przedmiotów w sposób symboliczny

4. Rozwój społeczno– emocjonalny:
- zachowanie 5 latka staje się bardziej stonowane,
- stosunki z dorosłymi układają się znacznie lepiej,
- ogólne przystosowanie społeczne jest dobre,
- łatwiej dzieli się z innymi i godzi się z potrzebami innych osób,
- okazuje przyjacielskość i wspaniałomyślność,
- potrafi dość dobrze panować nad emocjami, jest bardziej zrównoważony,
- z determinacją dąży do tego, aby być najlepszym, zależy mu na uznaniu dorosłych, chce być pomocny w domu,
- z wytrwałością ćwiczy nowe umiejętności,
- demonstruje pewność siebie, bywa zarozumiałe, lubi się popisywać,
- chętnie bawi się z dziećmi, bywa nieśmiałe,
- zaczyna się wstydzić „nie patrzcie, kiedy się rozbieram”,
- pokazuje uczucia,
- stara się zrealizować cel, który sobie postanowił, na przykład zbudowanie wieży z klocków,
- zadaje pytania n temat śmierci,
- dba o swoich przyjaciół,
- czasem krytykuje lub zawstydza inne dzieci,
- rozumie dowcipy, lubi zabawiać dorosłych,
- w wieku 5,5 lat mogą się już pojawiać symptomy kolejnego kryzysu, charakterystyczne dla 6 – latków

5. Samodzielność:
- potrafi się samodzielnie umyć, brać, zjeść i skorzystać z toalety,
- używa sztućców, kroi nożem,
- wiąże buty.

Normy rozwojowe dla dziecka 6 – letniego:
1. Motoryka duża:
- zeskakuje z wysokości 10 cm,
- przebiega 30 metrów w 10 sekund,
- idzie po narysowanej linii prostej o długości 1 metra,
- rzuca piłkę na odległość 4 metrów,
- łapie piłkę rzuconą z odległości 1,5 metra,
- stoi 10 sekund na jednej nodze,
- podskakuje obunóż 10 razy,
- sprawnie biega, skacze, wspina się,
- jeździ na dwukołowym rowerze,
- lubi zabawy ruchowe ale może się szybko męczyć,
- może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach,
- ma czasem problemy z koordynacją ruchową, potyka się, upada,

2. Motoryka mała:
- zwija w rulon dwumetrową wstążkę,
- dobrze rysuje i maluje,
- może mieć trudności z pisaniem,
- rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb,
- rysuje człowieka,
- wiąże sznurowadła,

3. Rozwój poznawczy:
- przyswaja elementarne pojęcia liczby, kształtu, wielkości, kierunku, odległości i stosunków czasowych,
- coraz lepiej orientuje się w czasie i przestrzeni,
- pojęcia i ocena czasu są jeszcze chwiejne: myli nazwy mające względne znaczenie (dziś, jutro, wczoraj),
- pojęcia godziny i miesiąca mogą być niejasne,
- dobrze zapamiętuje wierszyki i piosenki,
- używa około 4 tysięcy słów,
- rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki,
- rozróżnia prawą i lewą stronę,
- podejmuje samodzielnie decyzje,
- rozumie, że rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości,
- rozumie różnice pomiędzy czymś zamierzonym a przypadkowym,
- potrafi skupić się na około 15 minut,
- nie ma rozdzielności uwagi,
- bawi się w zabawy z podziałem na role,
- interesuje się przyrodą i jej zjawiskami,
- swobodnie prowadzi rozmowy,
- próbuje uzasadniać swoje decyzje,

4. Rozwój społeczno – emocjonalny:
- pojawia się kolejny okres braku równowagi,
- często jest podniecony i agresywny,
- bywa okrutny dla zwierząt i dzieci,
- bywa ekspansywny i wybuchowy,
- chce być najlepszy, najszybszy, najmądrzejszy, najsilniejszy,
- w dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny,
- czasem oszukuje,
- jest bardzo czuły na krytykę,
- ma problem z przyznaniem się do winy,
- może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzeby rywalizacji i zwyciężania,
- przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci,
- ma najlepszego przyjaciela,
- ma trudność z zauważaniem potrzeb innych,
- boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia itp.,
- kryzys ten mija u 7– latka, u którego wyraźnie zmniejsza się impulsywność uczuciowa, wzrasta zaś ocena intelektualna sytuacji

5. Samodzielność:
- w pełni opanował czynności samoobsługowe,
- sprząta swój pokój, układa rzeczy w szafkach.


Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
- powiedzieć jak ma na imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
- narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości i właściwie rozmieszczone,
- obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić za linię kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,
- ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
- dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je według określonej zasady, na przykład owoce, pojazdy, zwierzęta,
- łączyć zbiory według określonej cechy, na przykład wielkość, kolor,
- wskazać drobne różnice w pozornie takich samych obrazkach,
- rozpoznawać różne dźwięki z otoczenia na przykład odgłosy zwierząt,
- liczyć kolejno do 10, po przeliczeniu liczmanów, powiedzieć, ile ich jest,
- dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10,
- prawidłowo wymawiać wszystkie głoski.

Opracowała Mariola Kijak Tempska na podstawie : 1. PSYCHOLOGIA DZIECKA, Vasta R.,Haith M.M, Miller S.A 2. ROZWÓJ DZIECKA, E.B Hurlock 3. PSYCHOLOGIA DZIECKA H.R. Schaffer 4.