Grupa V
Nauczycielkami w tej grupie są: Agnieszka Wiśniewska, Marika Instunajd.
Grupa liczy: 25 dzieci
Godziny pracy oddziału: 07:30 - 16:30
kontakt: grupaV30@zpm4.elodz.edu.pl
Normy rozwojowe dla dziecka 6 – letniego:
1. Motoryka duża:
- zeskakuje z wysokości 10 cm,
- przebiega 30 metrów w 10 sekund,
- idzie po narysowanej linii prostej o długości 1 metra,
- rzuca piłkę na odległość 4 metrów,
- łapie piłkę rzuconą z odległości 1,5 metra,
- stoi 10 sekund na jednej nodze,
- podskakuje obunóż 10 razy,
- sprawnie biega, skacze, wspina się,
- jeździ na dwukołowym rowerze,
- lubi zabawy ruchowe ale może się szybko męczyć,
- może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach,
- ma czasem problemy z koordynacją ruchową, potyka się, upada,
2. Motoryka mała:
- zwija w rulon dwumetrową wstążkę,
- dobrze rysuje i maluje,
- może mieć trudności z pisaniem,
- rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb,
- rysuje człowieka,
- wiąże sznurowadła,
3. Rozwój poznawczy:
- przyswaja elementarne pojęcia liczby, kształtu, wielkości, kierunku, odległości i stosunków czasowych,
- coraz lepiej orientuje się w czasie i przestrzeni,
- pojęcia i ocena czasu są jeszcze chwiejne: myli nazwy mające względne znaczenie (dziś, jutro, wczoraj),
- pojęcia godziny i miesiąca mogą być niejasne,
- dobrze zapamiętuje wierszyki i piosenki,
- używa około 4 tysięcy słów,
- rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki,
- rozróżnia prawą i lewą stronę,
- podejmuje samodzielnie decyzje,
- rozumie, że rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości,
- rozumie różnice pomiędzy czymś zamierzonym a przypadkowym,
- potrafi skupić się na około 15 minut,
- nie ma rozdzielności uwagi,
- bawi się w zabawy z podziałem na role,
- interesuje się przyrodą i jej zjawiskami,
- swobodnie prowadzi rozmowy,
- próbuje uzasadniać swoje decyzje,
4. Rozwój społeczno– emocjonalny:
- pojawia się kolejny okres braku równowagi,
- często jest podniecony i agresywny,
- bywa okrutny dla zwierząt i dzieci,
- bywa ekspansywny i wybuchowy,
- chce być najlepszy, najszybszy, najmądrzejszy, najsilniejszy,
- w dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny,
- czasem oszukuje,
- jest bardzo czuły na krytykę,
- ma problem z przyznaniem się do winy,
- może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzeby rywalizacji i zwyciężania,
- przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci,
- ma najlepszego przyjaciela,
- ma trudność z zauważaniem potrzeb innych,
- boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia itp.,
- kryzys ten mija u 7 – latka, u którego wyraźnie zmniejsza się impulsywność uczuciowa, wzrasta zaś ocena intelektualna sytuacji
5. Samodzielność:
- w pełni opanował czynności samoobsługowe,
- sprząta swój pokój, układa rzeczy w szafkach.
Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
- powiedzieć jak ma na imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
- narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości i właściwie rozmieszczone,
- obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić za linię kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,
- ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
- dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je według określonej zasady, na przykład owoce, pojazdy, zwierzęta,
- łączyć zbiory według określonej cechy, na przykład wielkość, kolor,
- wskazać drobne różnice w pozornie takich samych obrazkach,
- rozpoznawać różne dźwięki z otoczenia na przykład odgłosy zwierząt,
- liczyć kolejno do 10, po przeliczeniu liczmanów, powiedzieć, ile ich jest,
- dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10,
- prawidłowo wymawiać wszystkie głoski.
Opracowała Mariola Kijak Tempska na podstawie : 1. PSYCHOLOGIA DZIECKA, Vasta R.,Haith M.M, Miller S.A 2. ROZWÓJ DZIECKA, E.B Hurlock 3. PSYCHOLOGIA DZIECKA H.R. Schaffer 4.